tirsdag 18. mai 2010

Hvordan lage flotte marsipanroser?









Verktøyet gjør halve jobben, sies det. Og det stemmer til en viss grad når du skal lage flotte marsipanroser også. Du trenger en fin utstikker som gjør jobben mye lettere. Ellers klarer du deg med ei kjevle, ei teskje og potetmel eller et silikonbakeunderlag. Jeg har en silikonkjevle som er fantastisk å kjevle marsipan med. Med mindre jeg skal kjevle ut marsipanlokk, trenger jeg ikke potetmel når jeg skal kjevle, for å unngå at det setter seg fast i bord og kjevle. Jeg har også kjøpt med en såkalt ball-tool, men du kan bruke en skje, helst plastskje.



Det første du gjør er å kjevle ut en bit marsipan. Den bør være nokså tynn. Så stikker du ut noen blomster med en fembladsutstikker.








Bruk ball-toolen (eller en skje) til å dra bladene litt ut og klemme de helt tynne i kantene. Deretter kutter du snitt inn mot midten mellom hvert blad.









Form en dråpe av en bit marsipan, og plasser den midt inni en av blomstene. Legg ett av bladene rundt dråpen.









Hopp over blad nummer 2, og legg blad nummer 3 rundt dråpen.
Hopp over blad nummer 4, og legg blad nummer 5 rundt dråpen.









Så legger du de to siste bladene rundt dråpen. Poenget er å ta annethvert blad hele tiden. Da har du en liten rose.





Dersom du ønsker en større rose, kan du gjøre det samme igjen. Sett den lille rosen på en ny blomst (gjerne litt større), og legg bladene rundt. Gjenta prosessen så mange ganger du ønsker, til du har den størrelsen du vil ha på rosen. Etter hvert trenger du gjerne en større utstikker.







Bruk fingrene til å  forsiktig brette ut bladene litt. Rosen er ferdig.



Dersom du ikke har brukt farget marsipan til å lage rosen, kan det være fint å spraye på litt farget perlespray. Her har jeg brukt en turkisblå spray og sprayet lett over rosen. Sprayen er helt trygg å spise. Det går også an å bruke perlefarget spray. Den gir en lett, gjennomsiktig glitterfinish på rosene, både hvite og fargede.



1 kommentar:

  1. Det gleder meg at du har laget en blogg om mesterverkene dine. Gleder meg til å se hva mer du kan finne på. En dag (når jeg får nok penger til at det går rundt med brød og melk) skal jeg prøve meg på både det ene og det andre. Jippi.
    Lykke til Iselin!

    SvarSlett