søndag 5. august 2012

Magnolia Vanilla and Chocolate Cupcakes

Bursdag krever kake. Men etter blindtarmsoperasjon for en uke siden orket jeg ikke å bake kake. Så da ble det cupcakes. Ikke feil det da. ;)




Jeg ønsket å prøve en ny oppskrift, og kom over oppskriftene fra Magnolia Bakery i New York. (Hørt om det i "Sex and the city" kanskje?) Oppskriftene er hentet fra detsoteliv.no, som igjen har funnet oppskriften i boken "More from Magnolia - Recipes from the World-Famous Bakery" (2004). Hver av oppskriftene gir ca 24 deilige, myke cupcakes, og de kan toppes med enten Vanilla Buttercream eller Chocolate Buttercream. Jeg hadde planlagt å lage begge toppingene, men porsjonen med sjokoladekrem var enorm, og holdt til alle cupcakene (etter at vi hadde spist noen få i går kveld).


Begge oppskriftene er kjempegode, men jeg tror Vanilla Cupcakes ble min favoritt. Denne oppskriften skal jeg bruke igjen - med rosa Vanilla Buttercream neste gang. ;)



Vanilla Cupcakes
Ingredienser:
250 g smør
4 dl sukker
4 store egg
2 dl melk
6 dl hvetemel
3 ts bakepulver
1 ts vaniljeessens

Fremgangsmåte:
Pisk smøret mykt. Tilsett sukkeret og pisk i ca 3 minutter til du får en meget luftig smørkrem. Pisk inn eggene, ett om gangen og pisk godt mellom hvert. Pisk inn vaniljeessens. Sikt sammen mel og bakepulver. Bland dette inn i smørkremen vekselsvis med melken. Bruk mikser, men ikke pisk lenger enn nødvendig for å få deigen godt blandet.

Ha papirformer i muffinsbrett. Fordel deigen i formene til de er ca 3/4 fulle. Stek midt i ovnen ved 175°C i 20-25 min. Avkjøl muffinsene i formen i 15 min. Løsne dem forsiktig og ta dem ut av muffinsbrettet. La de bli helt kalde.



Chocolate Cupcakes
Ingredienser:
250 g smør
2 dl sukker
2 dl brunt sukker
4 store egg
4 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljeessens
2 dl kefir
180 g kokesjokolade


Fremgangsmåte:
Pisk smøret mykt. Tilsett sukker og brunt sukker og pisk i ca 3 minutter til du får en meget luftig smørkrem. Pisk inn eggene, ett om gangen og pisk godt mellom hvert. Pisk inn vaniljeessens. Sikt sammen mel og bakepulver. Bland dette inn i smørkremen vekselsvis med kefir. Smelt kokesjokoladen over vannbad. Avkjøl litt og bland inn i deigen til slutt. Bruk mikser, men ikke pisk lenger enn nødvendig for å få deigen godt blandet.

Ha papirformer i muffinsbrett. Fordel deigen i formene til de er ca 3/4 fulle. Stek midt i ovnen ved 175°C i 20-25 min. Avkjøl muffinsene i formen i 15 min. Løsne dem forsiktig og ta dem ut av muffinsbrettet. La de bli helt kalde.





Vanilla Buttercream
250 g smør
2 ts vaniljeessens
1 dl melk
12-16 dl melis
konditorfarge - gjerne ulike farger


Pisk mykt smør, vaniljeessens, melk og 4 dl av melisen i 3-5 minutter på middels hastighet. Smørkremen skal da være luftig og smidig. Tilsett mer melis, 2 dl av gangen, og pisk ca 2 minutter mellom hver gang, til smørkremen er tykk og har god smørekonsistens.


Chocolate Buttercream
400 g smør
2 ss melk
270 g kokesjokolade
1 ts vaniljeessens
5 dl melis

Pisk smøret i 3 minutter. Pisk inn melken. Smelt sjokoladen over vannbad. Avkjøl til den er lunken (5-15 minutter) og pisk inn i smørkremen, ca 2 minutter. Tilsett vaniljeessens og pisk i 3 minutter til. Tilsett melis og pisk videre til sjokoladekremen har passe konsistens.




1 kommentar:

  1. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av resepter fra norske mat nettsteder og mat blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle resepter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge til din mat-blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

    Forhåpentligvis vil din egen mat blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,

    Ann-Sofi
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett